.comment-link {margin-left:.6em;}
Adverteren bij Daisycon



zaterdag, maart 26, 2005

Goed Belicht

Binnenkort verschijnt het boek Goed Belicht van Carl Uytterhaegen. Goed Belicht geeft een uitgebreid en gestructureerd beeld van de documentaire fotografie, fotojournalistiek en oorlogsfotografie. De belangrijkste historische feiten en invloedrijke fotografen van vroeger en nu worden in het boek uitvoerig besproken.

Daarnaast zijn er heel wat verwijzingen naar websites zodat het boek een leidraad en aanvulling is voor iedere geïnteresseerde of student die meer wil weten over het onderwerp.De dertig jaar lange ervaring als docent fotografie in het Hoger Onderwijs van documentair fotograaf Carl Uytterhaegen staan garant voor de kwaliteit van Goed Belicht.

Academia Press, ISBN 9038207220.


Chinese International Press Photo Contest winnaars bekend


foto Fares Al-Dlimi

An Iraqi photographer's picture of two boys wounded in US airstrikes on the country has won "Photo of the Year" at the first Chinese International Press Photo Contest (CHIPP).

Fares Al-Dlimi's shot of the two young victims, hurt on September 25, 2004, by US bombs aimed at suspected militant hideouts in Falluja, was taken as the pair lay head to head inside one of the besieged city's ambulances.

India's Prashant Panjiar, one of the competition's 15 judges said: "The picture is so strong that it can affect viewers emotionally, which truly reflects the cruelty of the war. At the same time, it's beautifully composed."

In the run up to the competition, the organizing committee received more than 21,000 entries from 1,765 photographers in 76 countries and regions, including the United States, the United Kingdom, France, Japan and India.

Entries were classified into seven categories of Economic, Scientific and Technical News, Portraits, Daily Life, Arts & Entertainment News, Sports and Nature & Environmental News.

Commenting on the home country's performance in the competition, Xinhua's director of photography Xu said: "We can see that although our Chinese photographers have made huge progress, there is still a long way to go before we catch up with our foreign peers." He added that Chinese photojournalists had been less involved in internationally critical events such as the of Indian Ocean tsunami, Iraqi War and the Israeli-Palestinian conflict than their foreign colleagues, and so had missed key photojournalism events of the last year.

Since the contest was launched last September, it had attracted more than 23,000 works from 76 nations in the past six months, including the United States, France, Germany, the Netherlands, Australia, Iraq and South Korea. The world's major news agencies such as Reuters and AFP have also sent entries. The photos feature environment, culture and social life, but they all share a common theme of peace and development.

Vincent Mentzel from the Netherlands was the first jury member to arrive in the city. A member of the executive board of the World Press Photo Contest, Mentzel gave an overview of Chinese press photos: "It is a trend that many Chinese press photographers are starting to depict the relics and heritages on the verge of extinction, which are very unique and impressive."

Bron: China View.

Inzendingen vanuit Nederland, zou dat iets te maken hebben met de aandacht voor deze wedstrijd op Photography weblog?


vrijdag, maart 25, 2005

In de uitverkoop

Na het boek Werk van Anton Corbijn ligt nu ook zijn egotrip A. Somebody in de ramsj. Als de vraag naar deze boeken zo laag is dat zij tegen stuntprijzen geloosd moeten worden, rijst de vraag of zijn boek U2&i niet vooral door U2-fans wordt aangeschaft en in veel mindere mate door Corbijn-liefhebbers.




donderdag, maart 24, 2005

Kadir van Lohuizen in FOAM en TweeVandaag

Aan het begin van deze regenachtige avond opende de tentoonstelling Diamond Matters van Kadir van Lohuizen in FOAM Amsterdam. De belangstelling was dermate massaal dat men er over de rood aangelopen hoofden kon lopen (en dat rood aanlopen zal zowel door de overvloedig stromende champagne als de ziedende hitte zijn veroorzaakt). Vanwege de tropische omstandigheden verliet ondergetekende al snel het gebouw, maar niet dan nadat Chazia Mourali een reeks stomme vragen op het feestvarken Kadir had afgevuurd. Deze was echter in een opperbeste bui (voor de gelegenheid had hij zelfs een colbertje om de schouders), zodat mevrouw Mourali een verbale afstraffing à la Salman Rushdie bespaard bleef. Wie ooit de confrontatie Mourali-Rushdie in de Beurs van Berlage bijwoonde zal zich die gebeurtenis nog heugen.

Overigens werd de bijeenkomst opgeluisterd door een muziekje en drie dames die in de verte aan Marilyn Monroe moesten doen denken (Diamonds are a girl's best friend, immers).

Wie er vanavond niet bij was kan meer van en over Kadir van Lohuizen zien in de herhaling van Twee Vandaag (00.45 Ned 2) en anders tot en met 8 mei in FOAM Amsterdam.


woensdag, maart 23, 2005

Fotografen gearresteerd na schoolmoorden

Police in the Indian reservation town of Red Lake, Minnesota have imposed strict limits on journalists trying to cover the nation's deadliest school shooting since Columbine, even arresting two photographers who allegedly violated the rules.

With authorities saying little about the slayings, journalists on Tuesday spread through the community, looking for residents who knew the people involved. Reporters and photographers were told later not to knock on doors to speak with residents and were ordered not to leave the main highway that runs through town.

Later, tribal police went a step further, arresting two photographers, including one working for The Associated Press. They confiscated the AP photographer's camera and an electronic disk and kept a fanny pack containing photographic equipment belonging to the other photographer, who was working for Getty Images.

The AP photographer, J. Pat Carter, said the two were driving on the main highway, which they believed was permissible, taking pictures of a roadside memorial. A moment later, several police cars pulled them over and confronted the pair with guns drawn.

Bron: AP.


Art Institute Chicago toont Nederlandse foto’s

Vanaf vandaag zijn bijna 100 foto’s van Nederlandse fotografen te zien in het Art Institute in Chicago. De foto's komen uit de collectie van het Stedelijk Museum Amsterdam. Het gaat om werk van grote namen als Hans Aarsman, Wijnanda Deroo, Rineke Dijkstra, Bertien van Manen en Hans van der Meer. Daarnaast zijn ook jongere fotografen als Céline van Balen en Hellen van Meene vertegenwoordigd.

De tentoonstelling ‘In Sight’ is te zien tot en met 8 mei 2005.

Lees ook over deze tentoonstelling in de Chicago Sun-Times.


dinsdag, maart 22, 2005

NPPA prijzenregen barst los

In de jaarlijkse wedstrijd Best of Photojournalism van de National Press Photographers Association ("The Contest Designed by Photojournalists for Photojournalists") zijn in elf van de achtentwintig categorieën de winnaars bekend gemaakt. Onder hen zijn bekende namen als James Nachtwey, Marcus Bleasdale (ieder tweemaal), Rick Loomis, Stephanie Kuykendal, Carol Guzy, Jane Evelyn Atwood en ook de winnaar van de World Press Photo Arko Datta.

Uit de jurering tot nu toe blijkt de onverminderde waardering voor de zwart-wit fotografie, naast de letterlijk en figuurlijk briljante kleurenfoto's die werden bekroond. Verder lijkt de selectie van de jury ook dit jaar weer een stuk evenwichtiger dan bij World Press Photo (waar eendagsvliegen met gelukstreffers zo vaak in de prijzen vallen, en pure kwaliteit minder de doorslag geeft).

Tot nu toe deze jaargang geen NPPA-onderscheidingen voor Ami Vitale, maar dat kan snel veranderen als de "photo stories" beoordeeld gaan worden.


Verkoop digitale camera's zakt in

UK camera retailer Jessops has announced that its shares fell 30% yesterday due to the decline in digital camera sales.

Bron: DP review.


An angry photographer in Chechnya

BBC News heeft een artikel over fotojournalist Stanley Greene, die vooral bekend werd met zijn reportages over Tsjetsjenië.

Meer over Stanley Greene bij Agence Vu.


Walter Reuter overleden

Walter Reuter, who fled Nazi Germany and became a major icon of Mexican photography by portraying colorful but squalid life in indigenous communities, died over the weekend. He was 99.

Reuter arrived broke in Mexico in 1942 and began working with a borrowed camera. He became one of the first outsiders to take pictures of indigenous women, focusing on their daily chores like making tortillas and getting water.

His photos may be best remembered for bringing public attention to the primitive living conditions in Mexico's indigenous villages.

Bron: Reuters.


Walter Reuter


Desiree Dolron bij de VPRO

Aanstaande vrijdag is er in De Avonden van VPRO radio weer een kunsthalfuur gewijd aan fotografie. Deze keer een gesprek met Desiree Dolron. L.J.A.D. Creyghton ontmoette haar bij de tentoonstelling in Den Haag en gaat met haar in gesprek over o.m. religie, Vlaamse primitieven, pigment en pixels.

Vrijdagavond 25 maart 2005, in het tweede uur rond de klok van 22.15 uur, 747 AM (of in betere kwaliteit via kabel en satelliet).

Het gesprek is na afloop, evenals eerdere afleveringen van De Avonden, ook te beluisteren via de VPRO website.

Het fotomuseum in Den Haag heeft momenteel een overzichtstentoonstelling met het werk van de Nederlandse fotografe Desiree Dolron.

De vele buitenlandse reizen die ze maakte vanaf de jaren 90 resulteerden uiteindelijk in verschillende fotoprojecten en brachten haar nationale en internationale erkenning. Onlangs nog werd werk van haar aangekocht door het Victoria & Albert museum in Londen, het Guggenheim en het Metropolitan museum in New York.

De bijbehorende catalogus - Desiree Dolron - is uitgegeven door het Fotomuseum en uitgeverij Terra. Het boek, dat zichtbaar met liefde voor het ambacht werd vormgegeven door Maarten Evenhuis en best eens een plaatsje zou kunnen krijgen bij “de best verzorgde boeken 2005” , is vanzelfsprekend ook verkrijgbaar via de reguliere boekhandel.

De tentoonstelling loopt t/m 15 mei.


Een emotionele dag

Fotojournalist Jaap de Boer van het Utrechts Nieuwsblad doet op Villamedia chonologisch verslag over donderdag de zeventiende maart, de dag dat hij en 14 collega-fotojournalisten van de fusiekranten zonder pardon op de stoep werden gezet.

Van de een op de andere seconde staan we op straat. Ongelooflijk ook dat wij het slechte nieuws als groep kregen te horen, er was blijkbaar geen tijd voor een persoonlijk onderhoud. Dat kan toch niet. Ik werk hier 30 jaar, Brand Overeem 35 jaar en de andere drie tussen de 10 en 15 jaar. Een pennenstreek haalt het leven van vijftien fotografen overhoop. Ik ga naar Brand Overeem, die met ziekteverlof thuiszit. Zijn milt is verwijderd, nadat hij tijdens het fotograferen was aangereden. Na mijn bezoek aan Brand, blijf ik ongerust over zijn reactie. De krant en de katten zijn z’n leven. Het was alsof hij zich heeft afgesloten, het slechte nieuws niet wil horen.

Later die dag werd het directe ontslag ingetrokken. De betrokken fotojournalisten zullen net zo behandeld worden als andere redactieleden. Het wordt òf meegaan in een sociaal plan òf binnen de redactionele sterkte als fotograaf in dienst blijven.

(Met excuses voor het feit dat dit bericht door een fout bij Blogger (of een hacker?) enige uren van de site verdwenen was. Ik heb het uit mijn hoofd gereconstrueerd, en meteen even de beveiliging aangescherpt.)


maandag, maart 21, 2005

Waiting for a Clear Picture To Emerge

After two years and more than 1,500 U.S. casualties in a war that has been perhaps the best documented in history, no single photograph from the hostilities in Iraq has emerged as iconic. Images arrive, vie for our attention and are contradicted or superseded by other more immediate images. The red glare of shock and awe, the orange haze of sandstorms in the early weeks of war, the toppling of the statue of Saddam Hussein, the speech on the deck of an aircraft carrier -- all of these moments, captured in photographs or video, belong to what feels like a prehistory of what we have now, a long grind with continuing destruction and a failing attention span for the daily death toll. Only a few images from the prison scandal at Abu Ghraib have forced themselves repeatedly on our attention, and even those have faded (here) as our attention turns elsewhere and the U.S. government prosecutes a few low-level offenders.

Despite heroic efforts of photojournalists to document the challenges and successes of the long grind of occupation, no one has captured a picture that has anything like the power of Nick Ut's photograph of a naked girl fleeing a napalm strike in Vietnam (could it be published in a "family" newspaper today?) or Joe Rosenthal's image of the flag raised on Iwo Jima. Those images captured -- or helped crystallize -- a consensus about the wars they represented, a consensus that has yet to emerge about the war in Iraq.

The most powerful photographs of war -- Eddie Adams's Pulitzer-prize winning photograph of a Viet Cong prisoner executed on a street, Robert Capa's image of a Republican soldier felled in the Spanish Civil War -- remain ones that show directly the moment of death, the destruction of the body or the mortal remains. By contrast, the metonymic images of this war are becoming thinner, more generic, rather than denser and more intense. They fall into categories -- man weeping, car burning, women running, soldiers patrolling -- without any single image rising above the lot.

Lees meer in de Washington Post.


Yahoo koopt populaire fotowebsite Flickr

De Amerikaanse internetonderneming Yahoo heeft de populaire website Flickr.com ingelijfd. Flickr, eigendom van het Canadese bedrijf Ludicorp, maakt het mogelijk om digitale foto's te plaatsen en uit te wisselen via internet.

Enkele miljoenen foto's staan inmiddels op de website, waarvan het merendeel openbaar is. Opvallend is dat steeds meer gebruikers bereid zijn om te betalen voor bijvoorbeeld extra ruimte om meer foto's te kunnen plaatsen. Betaalde diensten lopen over het algemeen slecht op internet, maar Flickr wordt geroemd om zijn toegankelijkheid en zijn mogelijkheden om de fotobestanden te doorzoeken.

Yahoo en Ludicorp hebben maandag geen overnamesom bekendgemaakt. Google zou ook belangstelling hebben gehad voor Flickr. 's Werelds grootste zoekmachine is vorig jaar eigenaar geworden van Picasa, eveneens een website waarmee het beheer van fotocollecties mogelijk is. Yahoo heeft ook al een fotodienst in huis. Flickr zal daarvan onafhankelijk blijven opereren. Wel worden toepassingen van de website aan Yahoo Photos toegevoegd.

Bronnen: RTR, ANP.

Oorlogskind

Vandaag opent prinses Margriet in de Beurs van Berlage te Amsterdam de tentoonstelling oorlogskind. De foto's komen uit de collectie van het Instituut voor oorlogsdocumentatie.

In tegenstelling tot wat in de grote artikelen in de Volkskrant staat vermeld is de tentoonstelling aldaar niet voor het publiek toegankelijk. De bijeenkomst in de Beurs van Berlage is besloten, waarna het publiek de tentoonstelling op verschillende plekken in het land kan bezoeken (maar dus NIET in de Beurs van Berlage!)

Update dinsdag: Lees ook Bieslog over de vergeefse pogingen van Wim de Bie om deze tentoonstelling in de Beurs van Berlage te bezoeken.


zondag, maart 20, 2005

Ting Chan en Yee Ling Tang aan het IJ

Het duurt nog even, maar zeker de moeite waard om alvast in de agenda te noteren:

Als onderdeel van het Amsterdam China festival, dat gedurende de hele maand oktober in Amsterdam plaatsvindt, is er een Hong Kong China Festival in het Muziekgebouw aan het IJ. Behalve muziekevenementen zal daar ook een fototentoonstelling te zien zijn van de jonge Chinees-Nederlandse fotografe Ting Chan en de in Hong Kong geboren Nederlandse Yee Ling Tang. Deze tentoonstelling duurt van 1 oktober 2005 tot 1 januari 2006, en de toegang is gratis.


"Oorlogsfotograaf, dat leek me wel wat"

In BN/De Stem vertelt de 31-jarige brigadefotograaf Gerben van Es over zijn werk bij de Luchtmobiele Brigade in Irak.

Van Es volgde een fotografie-opleiding aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag, maar wist niet goed wat hij daarna wilde. Portretten misschien? Reportagewerk? "Oorlogsfotograaf, dat leek me wel wat. Ik had wel iets met het leger."

Na zijn studie meldde Van Es zich bij de Luchtmobiele Brigade in Schaarsbergen. Na een gevechtsopleiding werd hij aangesteld als mitrailleurschutter bij de Koningscompagnie, de Garde der Grenadiers. "In 1998 werd ik in het kader van een VN-missie uitgezonden naar Cyprus. Naast mijn werk als waarnemer heb ik daar toen heel veel foto’s gemaakt. Na anderhalf jaar bij de commando’s in Roosendaal keerde ik terug bij Luchtmobiel, als brigadefotograaf."

Doorgaans fotografeert hij alleen voor defensiebladen, nu gingen zijn beelden via de internationale persbureaus de hele wereld over. "Misschien omdat ik me niet alleen beperkte tot de gebeurtenissen in Camp Smitty. Ik heb vanaf het eerste moment ook oog gehad voor de omgeving en de lokale bevolking."

Bron: BN/De Stem.


Gerben van Es. foto Gerard van Oosbree


Humphrey Spender overleden

Humphrey Spender, a prominent English artist known for his photographs documenting the lives of ordinary Britons in the bleakest years of the Depression, died on March 11 at his home in Ulting, Essex. He was 94. The cause was heart failure, his wife, Rachel, said.

Mr. Spender, who began his career as a photojournalist, was a pioneer of the British documentary photography movement of the 1930's and 40's. A brother of the poet Stephen Spender, he became known in later years as a textile designer and painter.

The Independent of London last week called Mr. Spender "one of the outstanding chroniclers of British life between the wars."

Lees meer in de New York Times en The Times.


This page is powered by Blogger. Isn't yours?


Monitored by BelStat - Your Site Counts
This site tracked by OneStat.com. Get your own free site counter.